Een tijdje geleden hebben wij onder ouders een enquête afgenomen over O&O. Er kwamen vele positieve reacties en nuttige tips binnen, waarvoor dank!
Meerdere keren werd opgemerkt dat ouders gedurende het schooljaar meer informatie zouden willen krijgen over de lopende activiteiten. En sommigen noemden daarbij ook een nieuwsbrief als suggestie.
Op deze website worden sinds anderhalf jaar alle O&O projecten toegelicht, en in de blog staan activiteiten zoals excursies en kickoffs vermeld. Maar we willen uiteraard graag aan deze vraag tegemoetkomen: vanaf nu wordt bij elke nieuwe projectperiode ook een Nieuwsbrief gemaild aan ouders, en geplaatst op deze blog.
Deze website is overigens ook bereikbaar via de hoofdpagina van het Libanon Lyceum: https://www.libanonlyceum.nl
De volgende nieuwsbrief verschijnt in de tweede helft van september, en wordt ook weer aangekondigd met een mail aan alle ouders.
____________________________________________________________________________
Huidige activiteiten en lopende projecten
In juni wordt de laatste projectperiode in de onderbouwklassen van O&O afgesloten met presentaties aan de verschillende opdrachtgevers.
In klas 1 zijn op dit moment nog twee projecten bezig:
- DeBijen App, een onderzoeksopdracht van de Schiedamse Imkers:
De laatste decennia is de sterfte onder honingbijen opgelopen tot een dramatisch hoog niveau. Steeds meer mensen willen graag ook initiatief nemen voor gezonde bijenpopulaties. En veel mensen vragen zich dan ook af wat ze zelf kunnen doen in hun eigen directe leefomgeving.
https://www.technasiumlibanonlyceum.nl/blog-post/de-bijenreddende-app/
- Dichterbij Bokito, een ontwerp in opdracht van Diergaarde Blijdorp:
In 1999 kregen de gorilla’s een nieuw buitenverblijf met een gorilla-heuvel. De bezoekers hebben onder andere vanuit de Kijkhut zicht op de gorilla’s, maar de dieren zitten vaak ver weg achter een heuvel. Hoe kunnen bezoekers dichterbij de gorilla’s komen, zonder dat de dieren zelf er last van hebben?
https://www.technasiumlibanonlyceum.nl/brugklassen-naar-bokito/
Voor dit project werd een bezoek gebracht aan Blijdorp, en kwam een expert (gorilla-verzorgster Sandra de Widt van Blijdorp) naar het Libanon Lyceum voor een uitleg over het gedrag van gorilla’s.
________________________________________________________________________________________
In klas 2 worden drie projecten binnenkort afgerond:
- Het Circulaire Kantoor van de toekomst in opdracht van Heijmans
Heijmans is op zoek naar een nuttige toepassing van de materialen die vrijkomen bij het renoveren van kantoorpanden. Nu wordt bij een renovatie veel weggegooid en verspild en dat moét anders. Welk bouwmateriaal kun je gebruiken als grondstof of nieuw materiaal?
- Een informatiecentrum voor de Blankenburgtunnel, in opdracht van het omgevingsmanagement van Rijkswaterstaat
De Blankenburgtunnel zal de de A20 bij Vlaardingen verbinden met de A15 bij Rozenburg, op de zuidelijke oever van de Nieuwe Waterweg. Het omgevingsmanagement van Rijswaterstaat werkt aan de omgeving van die verbinding, en heeft ook als taak mensen te informeren bij zo’n groot project. Een in het landschap en bij het project zelf passend informatiecentrum was nog niet ontworpen.
https://www.technasiumlibanonlyceum.nl/excursie-naar-het-nieuwe-instituut/
Voor dit project werd een bezoek gebracht aan het Nieuwe Instituut, dat speciaal voor ons werk uit het archief toonde.
- Pompen of Verzuipen, in opdracht van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard
Het hoogheemraadschap is bezig om samen met de gemeente Rotterdam oplossingen te vinden om de riolering in de stad te ontlasten. Door de klimaatverandering wordt het weer extremer en wordt het probleem dus verder versterkt: in kortere tijd valt er meer regen die dus nog moeilijker verwerkt kan worden. De klimaatverandering gaat sneller dan we dachten: we krijgen nu al te maken met buien die we eigenlijk pas in 2050 hadden verwacht. Wat zijn de beste mogelijkheden om het probleem op te lossen voor de wijkCrooswijk, en hoe nemen we bewoners mee in maatregelen?
Neeldert van Laar kwam namens de opdrachtgever een toelichting en een demonstratie geven.
____________________________________________________________________________________
Klas 3 zit in de afronding van twee projecten:
- Station Stadion, in opdracht van de gemeente Rotterdam, afdeling Stadsontwikkeling.
Het ontwerp voor het nieuwe Feyenoordstadion en Feyenoord City en de Strip ligt al een tijdje klaar. Maar in dit ontwerp is nog niet het bijbehorend treinstation ontworpen. Dat moet niet alleen een volwaardig intercity-station worden op de verbinding tussen Dordrecht en CS Rotterdam, maar ook een overkappende voetgangers- en fietsverbinding tussen twee wijken.
- Tiny House, in opdracht van, en in samenwerking met de TU Delft, Bouwkunde
Tiny Houses zijn primaire, volwaardige woningen op kleine schaal. Ze worden bewust gebouwd en bewoond vanuit de behoefte een meer eenvoudig leven te leiden, minder gericht op consumeren en met een kleinere ecologische voetafdruk. Bij het ontwerp en de bouw van de kleine woningen wordt slim gebruik gemaakt van ruimte en innovatieve technologieën. De Tiny House Movement draait vooral om de filosofie: genoegen nemen met genoeg en een leven creëren dat draait om dat wat werkelijk belangrijk is. Hoeveel ruimte heb je nodig om prettig te kunnen leven zonder overtollige ballast? Dat verschilt per mens. Hoe kun je je woonsituatie zo gezond, milieuvriendelijk en vrijheidsbevorderend mogelijk inrichten op een manier die bij jou past?
Als inleiding op dit project werd een college gevolgd op de TU Delft Bouwkunde:
Klas 4 en 5 werken aan eigen, zelfgeschreven projecten. De leerlingen van klas 6 hebben hun Meesterproef al voltooid (in maart j.l.)