Klas 2/3 Onderzoeksopdracht. Opdrachtgever: RET.
De RET streeft naar efficiënt en comfortabel reizen in de stad, maar vindt de vitaliteit van de reiziger ook belangrijk. Wat is het meetbare verschil tussen een reis met het OV en hetzelfde traject met de fiets? Een reis met de metro, bus en tram wordt niet direct gezien als een fysieke inspanning, maar is het niet zo dat reizen met het OV ook bewegen is? Zo kan een wandeling naar de halte of het beklimmen van een trap naar het perron een waardevol beweegmoment zijn. Maar er zijn vast andere vormen van bewegen of aanvullingen tijdens de reis denkbaar waarmee je tijdens je reis in het OV fitter kan worden. Kan het reizen per OV daar positieve bijdrage aan leveren? Zo ja, op welke wijze en wat levert dat concreet op? En hoe kun je dat versterken?
De leerlingen van klas 3 onderzoeken in hoeverre een reis met het OV in Rotterdam bijdraagt aan de fitheid van de reiziger, en hoe die verder kan worden ontwikkeld. Zij adviseren de RET, aan de hand van onderzoeksresultaten en metingen.